Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

13:51 | January 9, 2019

Hälsosam januari

Hälsosam januari – ja tack!

Det har börjat bra sedan vi kom hem. Det var ingen idé att börja innan så att säga. Alpdieten med ost, choklad och mandelcroissanter kändes rätt där men nu är jag klar med det för ett tag.

Proteinsmoothies med veganprotein, gurkmeja och ingefära är det nya. Så mycket antiinflammatoriskt som möjligt.

Tydligen är gurkmeja och ananas en bra kombo enligt svärmor.

Kardemumma, nom nom. Mango och kardemumma brukar alltid vara jättegott, i synnerhet med kokosmjölk.

Min favoritlunch efter Barrys är att glida ner till Lett som ligger precis bredvid och beställa en kyckling/cashew-sallad med avokado och picklad rödlök. Sjukt gott.

Så här god gryta åt jag igår på Ecoiste. Utmaningen nu är ju att få till allt detta hemma. Men Cedric (som är den som lagar mat hemma) är också pepp och har bunkrat upp med allt möjligt hälsosamt på Paradiset.

Nu kör vi. Inget socker, gluten, alkohol januari ut (förutom lördag då vi är på kalas). Någon mer än vi som tänkte vara lite hälsosamma i januari?

KRAM


13 kommentarer



13 kommentarer om “Hälsosam januari”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Jag!
    Skriv gärna massor om detta 🙂
    Gärna om vad ni äter hemma, då få städer har Stockholms utbud av bra lunchställen.
    Jag undrar också vad du äter till mellanmål/snacks på kvällen. Jag brukar som du jobba efter läggning av barn och då är man ju helt slut ibland och för mig räcker inte en kopp te..

    Reply
  • Japp har klarat 9 bra dagar hittills med grönkål, gurkmeja, spirulina och ingefära smoothies, därtill nyttig mindre mängd lunch och middag och no no alkohol. Blir jag sugen på något så tar jag en apelsin :-).

    Reply
  • Kör modifast med tillägg av grönsaker och något ägg och ingen alkohol.Gurkmeja och ingefära i soppan, kanel i puddingen!Mycket gott thé!
    Känner mig stark och pigg!

    Anna-Karin

    Reply
  • Diet Doctor Andreas skriver mycket om Modifast. Han definierar det som skräp med stort sockerinnehåll. Googla o läs 😳

    Reply
  • Basisk kost är bra.
    Vad som är ännu effektivare för att få en ren, fräsch och frisk kropp är att inte stressa för mycket; läs gärna lite om HPA-axeln.
    Återhämtning och
    Andning🙏

    Reply
  • Usch; nu lät jag som en besserwisser😂!
    Ville bara bidra till hälsoprojektet….
    Kortisol (stresshormon) som utsöndras från binjurarna vid stress är bra kortvarigt då det gör oss alerta “and ready to fight”. Men vid längre tids regelbundet stresspåslag så påverkar det oss negativt; det är tex fettinlagrande mm. Så trots supernyttig kost kan det flödande kortisolet till följd av daglig stress göra att man istället lägger på sig i vikt, får svajigt blodsocker, högre blodtryck osv, osv, osv.
    Men det fiffiga är att genom att djupandas så kapar man frisättningen av just kortisol!

    Reply
  • Nej håller helt med stress är roten till mkt elände och L/T flera sjukdomar, att andas och kunna hitta inre frid e viktigt känns lite tungt i kväll o åka hem i morgon, att bara sitta här o titta på den underbara färgen på himlen är rogivande
    Stressigt liv i Sth alla springer…
    Men går inte o springa ikapp livet…

    Reply
  • Precis! Risken är att man istället springer ifrån livet…

    Reply
  • Vad använder du för veganprotein?

    Reply
  • Vill bara tacka för en varierad och välskriven blogg.
    Så bra inspiration med hälsa som fokus.
    Imponerad av att du alltid är uppdaterad.
    TACK igen.🌺

    Reply
  • Jag har också fokus på nyttig, näringsrik mat, så jag är öppen för ny input!
    Till min stora lycka vann jag din inredningsbok till jul, och jag väntar spänt på den…. (Har skickat adress.)
    Mvh Karin

    Reply
  • Bra inlägg- älskar Paradiset och Food Pharmacy-böckerna. Ska pröva din svärmors recept, kul att hon delar ert intresse för bra mat! Kan rekommendera grönkål/avokado/ingefärs/
    havresmoothie till lunch.

    Reply
  • December var väl en katastrof med Spa-vistelse, julbord och diverse chokladaskar… Nu börjar vi på ny kula, och det känns riktigt bra.

    Reply